مقایسه را ببنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

لنت ترمز خودرو چیست؟ صفر تا صد انواع لنت ترمز خودرو

لنت ترمز خودرو

لنت ترمز خودرو چیست؟ صفر تا صد انواع لنت ترمز خودرو

فهرست مطالب

خودرو برای ایست به نیروی اصطکاک تماسی قدرتمندی نیاز دارد تا با کاهش سرعت و شتاب اتوموبیل، به طور کاملا ایمن آن را متوقف کند. لنت ترمز خودرو نقش اساسی را در ایجاد کردن این نیروی اصطکاک بازی می‌کند.

این قطعه از بادوام‌ترین مواد (معمولا آلیاژهای فلزی) موجود در بازار ساخته می‌شود و با قرار گرفتن در سیستم ترمز چرخ (کالیپر) باعث توقف ماشین می‌شود.

اغلب افرادی که آشنایی مختصری با ماشین داشته‌باشند می‌دانند که لنت ترمز خودرو چیست، چه کاری انجام می‌دهد و چه اهمیتی دارد. در این مقاله قصد داریم تا عملکرد انواع لنت ترمز خودرو و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کنیم تا هنگام خرید لنت ترمز آسوده خاطر باشید.

لنت ترمز خودرو چیست؟

لنت ترمز را می‌توان اصلی‌ترین قسمت سیستم ترمز خودرو دانست. این قطعه تقریبا هلالی شکل است که از دو تکه تشکیل شده است.

قسمت اول، بخش فلزی لنت است که درون کالیپر قرار می‌گیرد و بخش دوم حاوی ماده اصطکاکی‌ست که با دیسک مستقیما در تماس است و باعث توقف خودرو می‌شود.

ماده اصطکاکی می‌تواند از آلیاژهای فلزی، نیمه‌فلزی و سرامیکی ساخته شده‌باشد. لنت ترمز دو نوع دیسکی و کفشکی دارد که دیسکی برای چرخ‌های جلو و کفشکی برای چرخ‌های عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد. (شما می‌توانید انواع لنت ترمزجلوی خودرو با قیمت مناسب و کیفیت عالی را از وین یدک تهیه فرمایید.)

طرز کار لنت ترمز خودرو چیست؟

لنت ترمز پس از فشردن پدال ترمز تاثیر اصلی خود را بر دیسک و چرخ می‌گذارد و باعث ایست خودرو می‌شود. اصطکاکی که میان لنت و دیسک یا کاسه چرخ ایجاد می‌شود موجب کاهش سرعت ماشین می‌شود.

لنت ترمز خودرو
زمانی که راننده پای خودر را روی پدال ترمز فشار می‌دهد، لنت ترمز به دیسک چسبیده و چرخ‌ها را از حرکت می‌اندازد.

با فشردن پدال ترمز:

  • سیلندرهای سیستم ترمز به کار می‌افتند و روغن ترمز را به درون کالیپرها می‌فرستند.
  • با افزایش فشار روغن درون کالیپر، لنت ترمز به دیسک ساییده می‌شود.
  • این فشار سایشی میان لنت و دیسک ایجاد می‌کند.
  • با سابیده شدن لنت به دیسک بخشی از ماده اصطکاکی در اثر ساییش و حرارت ایجاد شده به صفحه‌ی فلزی دیسک منتقل می‌شود که در نهایت باعث چسبندگی بیشتر لنت به دیسک می‌شود.
  • با افزایش اصطکاک خودرو متوقف خواهد شد.
  • البته در سیستم ترمزهای کاسه‌ای، بعد از فشردن پدال ترمز، پیستون‌های درون چرخ، لنت‌ها را به سمت بیرون و به کاسه چرخ می‌چسبانند که موجب توقف خودرو می‌شود.

انواع لنت ترمز خودرو از نظر عملکرد

لنت‌های ترمز بر اساس نوع عملکردشان به دو نوع اصلی دیسکی و کفشکی ( کاسه‌ای) تقسیم می‌شوند. سیستم ترمزهای دیسکی اغلب در چرخ‌های جلو و ترمز کاسه‌ای در چرخ‌های عقب خودرو تعبیه می‌شوند.

لنت ترمز خودرو
انواع لنت خودرو به دو مدل دیسکی و کاسه‌ای تقسیم می‌شوند.

در جدول زیر نگاهی اجمالی به دو نوع لنت ترمز داشتیم:

ویژگیلنت دیسکیلنت کاسه‌ای
قدرت ترمزمتوسطخوب
طول عمر مفیدطول عمر پایینطول عمر بالا
مقاومت به حرارتخوبضعیف
جریان هواداردندارد
عملکرد در رطوبت و بارانخوبضعیف
تعمیر، مراقب و نگهداریهزینه‌بر و دشوارساده و کم‌هزینه
قیمتبالاپایین

لنت ترمزهای دیسکی

در هرکدام از چرخ‌های جلوی خودرو، یک جفت لنت ترمز دیسکی وجود دارد که رو به روی هم، روی دیسک چرخ تعبیه شده‌اند.

لنت ترمز دیسکی اصلی‌ترین نقش در توقف خودرو را برعهده دارد و به همین علت کارایی خوب و مقاومت بالایی نسبت به گرما و اصطکاک دارد. با ساییده شدن بخش داخلی لنت دیسکی به دیسک‌ها خودرو متوقف می‌شود.

از آنجایی که لنت ترمز دیسکی فشار، اصطکاک و گرمای بیشتری را متحمل می‌شود، زودتر فرسوده شده و نیاز به تعویض خواهد داشت.

البته لنت‌های دیسکی به همین دلیل طول عمر مفیدشان زیاد نیست و باید در فواصل مشخص تعویض شوند تا خطری سرنشینان را تهدید نکند.

لنت ترمزهای کفشکی

لنت ترمزهای کفشکی یا کاسه‌ای نوع دیگری از لنت‌های ترمز هستند که به درون کاسه چرخ قرار می‌گیرند و با فشردن پدال ترمز به سمت بیرون حرکت کرده و به کاسه‌ی چرخ می‌چسبند.

لنت کفشکی نیز به اندازه‌ی لنت دیسکی کارآمد و موثر است اما فشار و وزن کمتری را تحمل می‌کند و به همین علت طول عمر بیشتری دارد.

سوالات متداول

هزینه تعویض لنت ترمز خودرو چقدر است؟

هزینه تعویض لنت ترمز بسته به محله و هر تعمیرگاه متفاوت اما اجرت تعویض اغلب مبلغی منصفانه و مناسب است زیرا تعویض لنت به خصوص لنت‌های دیسکی نسبتا آسان است. (همچنین می‌توانید حدود هزینه تعویض لنت در خارج از کشور را در سایت”brakestogo.com” ببینید.)

احتمال سایش لنت در مسیرهای شهری بیشتری است یا بین شهری؟

مسیرهای شهری، زیرا فرد به طور مداوم در حال ترمز کردن است و در مسیرهای شهری و محلی نیز ناهمواری‌های بیشتری وجود دارد.

نوع گیربکس ماشین در طول عمر لنت تاثیر دارد؟

بله خودروهایی که گیربکس اتوماتیک(دنده اتومات) هستند، باید لنت را در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به خودروهای دنده دستی تعویض کنند.

آیا لنت ترمز خودرو قابل تعمیر است؟

خیر لنت ترمز وسیله‌ایست که با استانداردهای مشخص و بالایی ساخته می‌شود، لذا تعمیر این قطعه امکان پذیر نیست و حتما بایستی تعویض شود.

جمع بندی

قطعا دانستن این که لنت ترمز خودرو چیست و چه اهمیتی در رانندگی‌تان دارد، باعث شده تا هنگام رانندگی به ترمز گرفتن‌های ناگهانی و رانندگی آرام و بدون شتاب روی بیاورید.

سبک رانندگی درست به افزایش طول عمر لنت ترمز خودروی شما کمک خواهد کرد. البته که انواع لنت ترمز خودرو بعد از طی شدن زمان مفید مصرف خود باید حتما تعویض شوند، به همین منظور فراموش نکنید تا از نمایندگی‌های معتبر فروش محصول مورد نظرخود را تهیه فرمایید.

فروشگاه لوازم یدکی وین یدک با ارائه‌ی انواع لنت ترمز دیسکی و کفشکی، با بهترین کیفیت و استاندارد روز دنیا، با مناسب‌ترین قیمت‌ها در کنار شما همراهان عزیز است.

شما می‌توانید با جستجوی نام خودروی خود در صفحه فروشگاه، لنت ترمز موردنظرتان را پیدا کرده و آن در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *