مقایسه را ببنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

توپی چرخ جلو پیکان چه نقشی در کیفیت رانندگی دارد؟

توپی چرخ جلوی پیکان

توپی چرخ جلو پیکان چه نقشی در کیفیت رانندگی دارد؟

فهرست مطالب

برای حرکت هر سیستم چرخ و محوری نیاز به یک حلقه‌‌ی واصل است. توپی چرخ جلوی پیکان محور اصلی چرخ‌های جلو را به لاستیک متصل می‌کند که درنهایت موجب حرکت خودرو می‌شود.

این قطعه‌ی فلزی یکی از اجزای مهم جلوبندی و سیستم تعلیق است. بلبرینگ‌ها، سنسورهای سرعت و ترمز روی توپی چرج جلو سوار می‌شوند و به کمک آن چرخ‌های جلو و خودرو را هدایت می‌کنند.

سلامت وکارایی توپی چرخ جلو بسیار مهم است زیرا این قطعه به طور مستقیم با سیستم هدایت و ترمز در ارتباط است لذا بررسی و تعویض به موقع این قطعه باید مدنظر تمام رانندگان باشد.

توپی چرخ جلو پیکان چیست و چه کار می کند؟

توپی چرخ جلوی پیکان یک قطعه‌ی مهم درسیستم تعلیق و هدایت خوردوست. این قطعه‌ی تماما فلزی در ریخته‌گیری، به صورت یک‌پارچه و از بهترین آلیاژهای فلزی، مطابق با برند و نوع هر خودرو ساخته میشود. توپی خودرو به کمک دیسک، تایر را به محور اصلی چرخ متصل می‌کند تا در زمان حرکت خودرو راه بیفتد.

به دلیل یک‌تکه و یک‌پارچه بودن توپی چرخ جلو پیکان تولید بی‌نقص آن بسیار مهم است زیرا در صورت وجود هرگونه ایراد ساختاری توپی چرخ قابل استفاده نخواهد بود.

حضور سیستم ترمز ضدقفل( ABS) و سنسورهای سرعت، حرکت خودرو را کنترل کرده و ایمنی ماشین را هنگام حرکت تضمین می‌کند. متاسفانه اگر توپی چرخ جلوی پیکان آسیب ببینند، سیستم ترمز ضدقفل و سنسورهای سرعت نیز از کار خواهند افتاد که بسیار خطرناک است.

علائم خرابی توپی چرخ جلوی پیکان چیست؟

همانطور که می‌دانید توپی چرخ جلو قطعه‌ی بسیار مهمی‌ست و هرگونه شکستگی یا خرابی موجب لرزش چرخ و عدم ثبات رانندگی خواهد شد. بنابراین توجه به هریک از علائم زیر به شما کمک می‌کند تا سرنشینان خود را از یک خطر بزرگ دور کنید.

علائم خرابی توپی چرخ جلوی پیکان به شرح زیر است:

  • شنیدن صداهای غیرعادی از چرخ‌ها: اگر توپی چرخ جلو پیکان خراب شده باشد، صداهای عجیب و غیرعادی هنگام رانندگی خواهید شنید، صداهایی شبیه به تیک تیک و ضربه خوردن به چرخ‌ها. در واقع چرخ‌ها برای زدن هر دور دچار مشکل هستند پس این صدا در سرعت‌های بالا بیشتر خواهد شد.
  • لرزش فرمان خودرو: اگرچه لرزش فرمان دلایل مختلفی دارد و هرگونه آسیب جزئی در سیستم تعلیق خودرو می‌تواند منجر به لرزش فرمان خودرو شود اما به دلیل اتصال مستقیم توپی چرخ جلو با محور اصلی هدایت خودرو، با آسیب دیدن این قطعه، فرمان نیز دچار لرزش خواهد شد. تشخیص دقیق این‌که علت لرزش فرمان چیست برعهده یک تعمیرکار حرفه‌ایست.
  • روشن شدن چراغ ترمز ضدقفل (ABS): از آنجایی که سیستم ترمز ضدقفل به طور مستقیم با توپی چرخ جلوی پیکان در ارتباط است، هرگونه آسیب به توپی چرخ جلو موجب اختلال در کارکرد سیستم ترمز ضدقفل و روشن شدن چراغ ترمز خواهد شد.
  • اختلال در ترمزگیری: با خراب شدن توپی چرخ جلوی پیکان سیستم حرکت و هدایت خودرو نیز دچار مشکل خواهد شد و زمانی که راننده پدال ترمز را بفشارد، ترمز به خوبی کار نخواهد کرد.
  • خرابی و شکسته شدن بلبرینگ: توپی چرخ جلو و بلبرینگ‌ها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، بنابراین در صورت آسیب دیدن بلبرینگ احتمالا توپی چرخ جلو آسیب دیده‌است. اگر بلبرینگ خودرو بدون دلیل می‌شکند، باید توپی چرخ را بررسی نمود.

سوالات متداول

چرا تعویض توپی چرخ جلو پیکان از بلبرینگ سخت‌تر است؟

توپی چرخ جلو قطعه‌ای یک‌پارچه است که توسط سازندگان خودرو طراحی و مونتاژ شده و به باقی قسمت‌های چرخ متصل است اما بلبرینگ قطعه‌ایست که به راحتی جدا و تعویض می‌شود.

آیا تعداد سرپیچ‌های توپی چرخ جلو برای هرخودرو متفاوت است؟

بله، توپی چرخ جلو برای هر خودرو به صورت اختصاصی ساخته می‌شود و توپی چرخ جلوی پیکان 4 سرپیچ دارد.

جمع بندی

شاید تا امروز توپی چرخ جلوی پیکان برایتان قطعه‌ای ناآشنا بود اما اکنون به اهمیت حضور این قطعه در سیستم تعلیق و وظیفه‌ی مهم آن پی بردید. توپی چرخ جلو به کمک بلبرینگ‌ها و با اتصال به دیسک و لاستیک ماشین، چرخ خودرو را حرکت می‌دهد.

توپی چرخ از قطعه فلز یک‌پارچه ساخته‌است و بسیار بادوام است اما در صورت آسیب دیدن بایستی به طور کامل تعویض شود. (در این مقاله بیشتر مطالعه کنید)

فروشگاه اینترنتی وین یدک، تمامی قطعات سیستم تعلیق و هدایت خودروهای ایرانی و خارجی را برای همراهان عزیز خود موجود کرده‌است. در وین یدک تمامی قطعات همراه با ضمانت پس از فروش و گواهی اصالت کالا به مشتریان عرضه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *