مقایسه را ببنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

محصولات بوش طبق جناقی

30٪ تخفیف بگیرید

خرید کنید

بلبرینگ چرخ جلوی پراید چیست؟ رک و پوست کنده + توضیحات مفید و ساده

بلبرینگ چرخ جلوی پراید

بلبرینگ چرخ جلوی پراید چیست؟ رک و پوست کنده + توضیحات مفید و ساده

هر سازوکار چرخ و محوری برای گردش ثابت نیاز به قطعه‌ای دارد تا چرخ‌ها را محکم در جای خود نگه‌دارد و نوسانات زمین را خنثی کند. بلبرینگ چرخ جلوی پراید یکی از قطعات اصلی و مهم سیستم تعلیق ...

فهرست مطالب

هر سازوکار چرخ و محوری برای گردش ثابت نیاز به قطعه‌ای دارد تا چرخ‌ها را محکم در جای خود نگه‌دارد و نوسانات زمین را خنثی کند. بلبرینگ چرخ جلوی پراید یکی از قطعات اصلی و مهم سیستم تعلیق و جلوبندی خودروست که در صورت نبود این تکه، خودروی شما عملا قادر به طی کردن یک مسافت کوتاه بدون حادثه و آسیب نخواهد بود.

بلبرینگ‌ قطعه‌ای فلزی و نسبتاً سنگین است که با قرار گرفتن در محور اصلی چرخ‌ها با کاهش اصطکاک به حرکت ثابت و صحیح خودرو کمک می‌کند. اگر بلبرینگ پراید آسیب ببینید، لرزش‌ها و نوسانات زیادی در اتاق خودرو احساس خواهدشد و به مرور لاستیک، اکسل و سیستم تعلیق آسیب خواهد دید.

پس اگر احساس کردید که بلبرینگ‌های خودرو آسیب دیده‌است، حتما در اولین فرصت برای تعویض این قطعه اقدام کنید. در این مقاله قصد داریم تا به اهمیت و عملکرد این قطعه بپردازیم و راهکارهایی برای جلوگیری از خراب شدن بلبرینگ پیشنهاد کنیم.

بلبرینگ چرخ جلوی پراید چیست؟

از دیرباز ساختار بلبرینگ برای مصرف بهینه‌ی انرژی و تسهیل جابه‌جایی‌های سنگین ابداع شده‌است. مصریان باستان برای حرکت دادن قطعات سنگین از الوارهایی زیر سنگ‌ها استفاده می‌کردند تا جسم سنگین به راحتی روی زمین بغلتد و حرکت کند.

این مکانیزم به مرور پیشرفته‌تر شد تا این‌که برای اولین بار از جان هریسون در سال 1740 از بلبرینگ در ساخت یک ساعت دریایی استفاده کرد. بعد از چندین سال، یک مکانیک فرانسوی برای اولین بار از بلبرینگ در دوچرخه استفاده کرد و از آن زمان به بعد بلبرینگ‌ها پیشرفته‌تر و بهینه‌تر شدند.

بلبرینگ (ball bearing) یک دایره‌ی فلزی توخالیست که درون آن گوی‌های فلزی روی هم می‌غلتند. بلبرینگ یک چرخ‌دند‌ه‌ی چرخشی‌ست. بلبرینگ چرخ جلوی پراید قطعه‌ای بسیار محکم و سنگین است که از بهترین آلیاژ فولاد ساخته‌ شده‌است.

چرخش گوی‌های فلزی کوچک درون محفظه‌ی بلبرینگ به حرکت ثابت ومستقیم خودرو کمک می‌کند. بلبرینگ طراحی پیچیده‌ای ندارد و منطق سازوکار فیزیکی آن بسیار شبیه به مدل‌های ابتدایی آن است.

عملکرد بلبرینگ چرخ جلوی پراید چگونه است؟

بلبرینگ‌ چرخ جلوی پراید ساختار جالبی دارد که انرژی و اصطکاک وارد شده به چرخ‌ها را به خوبی مدیریت می‌کند. درون بلبرینگ  ساچمه‌های فلزی قرار دارد که شکل‌های هندسی متفاوتی نیز دارند.

فواصل میان این گوی‌ها فلزی را روغن هیدرولیک و مواد لغزنده (گریس) پر کرده‌است تا اصطکاک حرکت گو‌های را کاهش دهد.

شکل گوی‌های درون بر شکل پخش نیرو تاثیر می‌گذارد بنابراین سرعت و استقامت بلبرینگ متغییر خواهد بود:

نوع گویسطح تماسسرعتاستقامت و توان حمل بار
گوی‌ها غلتکیکمبالاپایین
رول‌ها استوانه‌ایزیادپایینبالا
رول‌های مخروطیمتغیر استسرعت حرکت در یک سمت بالااستقامت در سمت مخالف بالا
جدول معرفی انواع گوی های بلبرینگ و میزان سرعت و استقامت آن‌ها

تشخیص شماره بلبرینگ چرخ جلوی پراید چگونه است؟

کد یا شماره فنی بلبرینگ ویژگی‌های این محصول را نشان می‌دهد. به دلیل تنوع زیاد نوع بلبرینگ‌ها شناسه‌هایی برای ویژگی‌های مختلف این محصول در نظر می‌گیرند که مدل، ضخامت، مدل گوی‌ها و باقی مشخصات بلبرینگ را مشخص خواهد کرد.

تمامی بلبرینگ‌های موجود در شرکت‌های معتبر بر اساس استاندارد din 623  آلمان شماره گذاری شده‌اند. مبحث کدگذاری بلبرینگ بسیار خاص و پیچیده‌است و بایستی مفصل به آن پرداخت.

شماره‌ی فنی بلبرینگ از مجموع اعداد و حروف تشکیل شده‌است که هرکدام بیانگر یک ویژگی خاص در بلبرینگ هستند. پیشوند بلبرینگ شامل یک یا دو حرف انگلیسی‌ست که نوع بلبرینگ و تعداد شیارهای آن را مشخص می‌کند.

قسمت دوم کد بلبرینگ، عمق شیار و نوع ساچمه‌های فلزی درون بلبرینگ را مشخص می‌کند. بخش سوم کد، قطر داخلی بلبرینگ و پسوند پایانی آن اطلاعات اضافه‌ای در مورد آب بند بلبرینگ، زاویه تماس، کلا دقتی و … را مشخص می‌کند.

به خاطر پیچیدگی بیش از اندازه‌ی این کدها، تنها شرکت‌های فروش لوازم یدکی و تعمیرکاران ماهر می‌توانند، آن را بررسی و ترجمه کنند.

سوالات متداول

دلایل خرابی بلبرینگ چرخ جلوی پراید چیست؟

استفاده نادرست از خودرو، وارد کردن فشار و وزن زیاد به ماشین و چرخ‌ها، استفاده از جنس بی‌کیفیت و غیراستاندارد و گریس کاری نکردن بلبرینگ باعث خرابی آن می‌شود.

بهترین زمان تعویض بلبرینگ چرخ جلوی پراید چه زمانی‌ست؟

به طور کلی بهتر است هر 130 تا 160هزار کیلومتر کارکرد، بلبرینگ خودرو تعویض شود.

جمع بندی

بلبرینگ خودرو بخش مهمی از سیستم تعلیق است که وظیفه‌ی کاهش اصطکاک قطعات سیستم تعلیق (سیستم جلوبندی) و افزایش ثبات چرخ‌ها را برعهده دارد.

هنگام خرید بلبرینگ چرخ جلوی پراید حتما به کیفیت، بسته‌بندی مناسب، نوع بلبرینگ و شرکت سازنده‌ی آن توجه کنید و از خرید نمونه‌های بی‌کیفیت و نامعتبر پرهیز کنید.

استفاده از نمونه‌های تقلبی نه تنها به سیستم تعلیق و چرخ‌ها آسیب می‌زند، بلکه سلامت سرنشینان را نیز به خطر می‌اندازد. با سرویس دوره‌ای به موقع و بازرسی چرخ‌ها، اطمینان حاصل نمایید که بلبرینگ خودرو همواره در بهترین وضعیت قرار دارد.

هنگام خرید بلبرینگ تنها به مراکز و فروشگاه معتبر لوازم یدکی مراجعه فرمایید که ضمانت اصالت کالا و گارانتی ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *